ویروس ایدز (HIV )و زگیل تناسلی (HPV) چه تفاوت‌هایی دارند؟

  • Home
  • -
  • زنان
  • -
  • ویروس ایدز (HIV )و زگیل تناسلی (HPV) چه تفاوت‌هایی دارند؟
ویروس ایدز (HIV )و زگیل تناسلی (HPV) چه تفاوت‌هایی دارند؟

ویروس HIV و HPV دو نوع ویروس متفاوت هستند و باعث بروز بیماری­‌های متفاوتی می‌­شوند. HPV ویروس پاپیلومای انسانی است و غشاهای مرطوب و پوست را درگیر می‌­کند. ویروس اچ پی وی باعث مشکلاتی مثل زگیل تناسلی و تغییرات غیرطبیعی در دهانه رحم می­‌شود. برخی از انواع ویروس HPV ممکن است منجر به سرطان شود.

HIV ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی است که به سیستم ایمنی حمله می­کند. ویروس اچ آی وی می­تواند منجر به بیماری ایدز شود. با این حال با تشخیص به موقع و درمان، بیشتر افراد به ایدز مبتلا نمی­‌شوند.

 ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

HPV چیست؟

یکی از شایع­‌ترین عفونت­‌های مقاربتی، ویروس HPV است. این ویروس از طریق رابطه جنسی و تماس فیزیکی منتقل می­‌شود. نوع 16 و 18 اچ پی وی پرخطرترین انواع این ویروس هستند. واکسن HPV می­تواند از ابتلا به برخی از انواع این ویروس پیشگیری کند. بیش از 150 نوع از ویروس اچ پی وی تاکنون شناخته شده است. بیشتر انواع این ویروس هیچ علامت خاصی ندارند اما برخی از انواع آن سبب زگیل تناسلی و سرطان می­‌شوند. بیشتر افرادی که به این ویروس آلوده می­‌شوند به دلیل نداشتن هیچ علامتی، از وجود ویروس در بدنشان اطلاعی ندارند. در اغلب موارد این ویروس خودبه­‌خود توسط سیستم ایمنی بدن از بین می­‌رود.

بیشتربخوانید: همه چیز درباره ویروس اچ پی وی

HIV چیست؟

HIV ویروسی است که به گلبول­‌های سفید خون می­‌چسبد و مانع عملکرد صحیح آن­ها می­‌شود. گلبول­‌های سفید خون در سیستم ایمنی بدن نقش دارند. این ویروس سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می­‌شود. ویروس HIV در نهایت منجر به بیماری ایدز می­‌شود. ویروس HIV معمولا از طریق رابطه جنسی و استفاده مشترک از وسایل تزریق مواد مخدر منقل می­‌شود.

چه ارتباطی بین ویروس HIV و HPV وجود دارد؟

ویروس HIV و HPV دو ویروس کاملا متفاوت هستند و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. شباهت این دو ویروس این است که هر دو می‌­توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند. به همین علت پزشکان هر دو ویروس را بیماری مقاربتی می­‌دانند. یک شباهت دیگر ویروس HIV و HPV این است که هردوی آن­ها می­‌توانند سال­‌ها در بدن بدون هیچ علامتی و به صورت خفته باقی بمانند. افراد مبتلا به این دو ویروس بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سایر بیماری‌­ها و عوارض آن­‌ها هستند. این امکان نیز وجود دارد فردی به طور همزمان به این دو ویروس آلوده باشد. تحقیقات اخیر نشان داده‌­اند ابتلا به HPV احتمال خطر ابتلا به HIV را افزایش می­‌دهد. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که ویروس HPV سبب تغییرات سلولی و افزایش التهاب ناحیه تناسلی می­‌شود.

این دو بیماری مقاربتی در برخی علائم با یکدیگر شباهت دارند، اگرچه که دو ویروس متفاوت هستند. HPV می­تواند باعث بیماری­‌هایی مثل زگیل تناسلی در دهانه رحم، واژن و آلت تناسلی شود. برخی از انواع HPV سبب ایجاد تغییرات سلولی در ناحیه تناسلی می­‌شوند که ممکن است منجر به سرطان شود. سرطان­‌هایی مثل سرطان مقعد، آلت تناسلی، واژن، دهانه رحم و دهان با برخی از انواع HPV ایجاد می­‌شوند. ویروس HIV ممکن است باعث ایجاد زخم­‌ها­ی شدید در رکتوم و نواحی دهانه رحم شود. افراد مبتلا به HIV بیشتر در معرض ابتلا به سرطان آلت تناسلی و مقعد هستند.

تست ویروس HIV و HPV

علائم ویروس HIV و HPV چیست؟

تشخیص این که فردی به ویروس اچ پی وی و یا اچ ای وی مبتلا شده است دشوار است. به این دلیل که در صورت آلوده شدن به این ویروس علائم همیشه بلافاصله ظاهر نمی‌­شوند.

افراد آلوده به ویروس HPV ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و عفونت توسط سیستم ایمنی پاکسازی شود. کسانی که پس از ابتلا دارای علائم هستند ممکن است در ناحیه تناسلی، دست و صورت و پا زگیل داشته باشند.

افرادی که به ویروس HIV مبتلا هستند تا زمانی که آزمایش ندهند از ابتلای خود به ویروس مطلع نمی‌­شوند. با این حال بعضی از افراد حدود 2 تا 4 هفته پس  از ابتلا به ویروس HIV علائمی شبیه به آنفولانزا را تجربه می­‌کنند. علائم اولیه ابتلا به ویروس HIV شامل موارد زیر است.

  • تورم غدد لنفاوی
  • دردهای عضلانی
  • خستگی
  • گلودرد
  • تب و لرز
  • کهیر
  • گلودرد
  • عرق شبانه
  • زخم­‌های دهان

علائم ذکر شده ممکن است بین چند روز تا چند هفته طول بکشد. در طول این مدت امکان انتقال ویروس HIV به دیگران وجود دارد؛ حتی اگر نتایج آزمایش HIV منفی شود.

بیشتر بخوانید : خطرات هولناک ویروس اچ پی وی (HPV)

ویروس HPV و HIV چگونه تشخیص داده می شوند؟

در صورتی زگیل تناسلی وجود داشته باشد، پزشکان با نگاه کردن به آن می‌توانند ابتلا به ویروس اچ پی وی را تشخیص دهند. برای تشخیص ویروس اچ آی وی باید آزمایش خون و یا بزاق داده شود.

تشخیص ویروس HPV

در برخی از افراد ابتلا به زگیل تناسلی اولین نشانه ابتلا به عفونت اچ پی وی است. برخی دیگر ممکن است دچار عوارض جدی‌تر مانند سرطان شوند و از این طریق متوجه ابتلای خود به ویروس اچ پی وی شوند. پزشک معمولا می‌تواند ویروس اچ پی وی را فقط با معاینه چشمی زگیل‌ها تشخیص دهد. در صورتی که زگیل‌ها به سختی دیده می‌شوند، پزشک با استفاده از محلول سرکه، آن‌ها را سفید می‌کند تا شناسایی شوند. تست پاپ اسمیر غیرطبیعی بودن سلول‌های دهانه رحم را می‌تواند مشخص کند. انواع خاصی از ویروس HPV را می‌توان با استفاده از آزمایش DNA روی سلول‌های دهانه رحم، شناسایی کرد.

تشخیص ویروس HIV

ممکن است تا 12 هفته طول بکشد تا سیستم ایمنی بدن شما بر علیه ویروس اچ آی وی، آنتی بادی تولید کند. همانطور که گفته شد ویروس اچ آی وی با استفاده از آزمایش‌های خون و بزاق تشخیص داده می‌شود؛ اما اگر این آزمایش‌ها در مراحل ابتدایی آلوده شدن به ویروس انجام شوند، ممکن است نتیجه منفی کاذب بدهند. منفی کاذب به این معنی است که با وجود این که فرد به ویروس اچ آی وی مبتلا است ولی نتیجه آزمایش منفی است.

hiv and hpv

چه عواملی باعث ابتلا به ویروس HIV و HPV می‌­شود؟

کلیه افرادی که رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی دارند در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV و HPV هستند. ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست و تماس با سایر غشاهای مخاطی به راحتی منتقل می­‌شود. برخی از انواع ویروس HPV ممکن است باعث ایجاد زگیل در دست­‌ها و پاها شود. یکی از راه‌­های انتقال ویروس HIV از طریق وسایل آلوده مواد مخدر مثل سرنگ، سوزن و.. است.

عوامل خطر ابتلا به ویروس HIV و HPV

هر یک از این دو ویروس HIV و HPV، هنگامی که تماس مستقیم با فرد آلوده برقرار شود، می‌توانند به فرد سالم منتقل شوند. این ویروس‌ها می‌توانند از هر روزنه‌ای وارد بدن شوند.

عوامل خطر ویروس HPV

عفونت اچ پی وی با انواع رابطه جنسی محافظت نشده واژینال، مقعدی، دهانی و یا سایر تماس‌های پوستی می‌تواند منتقل شود. این به این دلیل است که ویروس HPV، سلول‌های سطحی پوست مانند دست و پا و غشاهای مخاطی دهان و ناحیه تناسلی را آلوده می‌کند. هرگونه تماس این نواحی با فرد آلوده به عفونت اچ پی وی، می‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

عوامل خطر ویروس HIV

ویروس اچ ای وی می‌تواند از روش‌های متعددی مثل خون، مایعات جنسی و شیر مادر منتقل شود. برای ابتلا به hiv نیاز نیست حتما رابطه جنسی صورت گیرد. قرار گرفتن در معرض مایعات جنسی یک فرد hiv مثبت، می‌تواند باعث انتقال آن شود. رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی، خطر ابتلا به عفونت HIV را افزایش می‌دهد. استفاده از سوزن‌های مشترک هنگام تزریق مواد مخدر نیز یکی دیگر از روش‌های انتقال ویروس اچ آی وی است. ابتلا به عفونت‌های مقاربتی در گذشته نیز خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی را افزایش می‌دهد. همچنین افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی بیشتر احتمال دارد به ویروس اچ پی وی مبتلا شوند.

پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV و HPV

افراد با روش‌­های زیر می­توانند شیوع ویروس HIV و HPV را کاهش دهند و از ابتلا به این ویروس­‌ها پیشگیری کنند.

  • استفاده از وسایل حفاظتی مثل کاندوم
  • تزریق واکسن
  • انجام تست­‌های غربالگری و تشخیصی به طور منظم

واکسن ویروس HIV و HPV

درمان ویروس HIV و HPV

هیچ درمانی برای ویروس HPV در حال حاضر وجود ندارد. بسیاری از مردم قبل از این که از وجود ویروس HPV در بدنشان مطلع شوند، سیستم ایمنی ویروس را دفع و پاکسازی می‌کند. روش‌­هایی نیز برای درمان زگیل تناسلی ناشی از ویروس HPV وجود دارد.

ویروس HIV با ترکیبی از داروهای ضدویروسی قابل کنترل است. این داروها به منظور کاهش ویروس در خون، افزایش گلبول­‌های سفید، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پیشرفت و سرایت ویروس HIV استفاده می­‌شود. این داروهای ضدویروسی HIV را درمان نمی­‌کنند و مقداری از ویروس در بافت­‌ها باقی می­‌ماند. به همین علت است که فرد برای جلوگیری از انتقال و پیشرفت ویروس HIV باید تا آخر عمر دارو مصرف کند.

واکسن ویروس HIV و HPV

  • واکسن HIV: در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری یا درمان عفونت HIV وجود ندارد. با این حال دانشمندان در حال کار برای توسعه رویکردهای متعدد برای جلوگیری از عفونت HIV هستند.
  • واکسن HPV: تاکنون چند نوع واکسن برای ویروس HPV ساخته شده است. واکسیناسیون ویروس اچ پی وی، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های ناشی از HPV را در جهان کاهش دهد. یکی از واکسن‌های ساخته شده برای این ویروس واکسن گارداسیل است. این واکسن از اکثر موارد سرطان دهانه رحم می‌تواند پیشگیری کند. در صورتی که واکسن قبل از ابتلا به عفونت اچ پی وی تزریق شود، می‌تواند اثربخش باشد. هنگامی که فردی به ویروس HPV آلوده می‌شود، تزریق واکسن آنچنان اثربخش نیست. واکسن نمی‌تواند فرد مبتلا را درمان کند. واکسن گارداسیل همچنین می‌تواند از ابتلا به سرطان‌های واژن، فرج، مقعد، دهان، گلو، سر و گردن نیز پیشگیری کند. این واکسن هم برای زنان و هم برای مردان قابل استفاده است. واکسن HPV از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند.

تزریق واکسن HPV یرای زنان باردار ممنوع است. همچنین افرادی که بیماری متوسط تا شدید دارند باید از تزریق واکسن پرهیز کنند. در صورت داشتن هرگونه حساسیت شدید، از جمله حساسیت به مخمر و لاتکس با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که به دوزهای قبلی واکسن واکنش آلرژیک داشته‌اید، نباید واکسن را دریافت کنید.

در مورد واکسن HPV بیشتر بخوانید!


منابع

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *