تست پاپ‌ اسمیر(اهمیت و نحوه انجام!) و تفاوت تست پاپ اسمیر با تست HPV (اچ پی وی)

  • Home
  • -
  • زنان
  • -
  • تست پاپ‌ اسمیر(اهمیت و نحوه انجام!) و تفاوت تست پاپ اسمیر با تست HPV (اچ پی وی)
تست پاپ‌ اسمیر(اهمیت و نحوه انجام!) و تفاوت تست پاپ اسمیر با تست HPV (اچ پی وی)

تست پاپ اسمیر به بررسی دهانه رحم زنان، برای تشخیص پیش‌ سرطان­‌ها و انواع سرطان­‌ها می­‌پردازد. پیش سرطان در واقع بافتی است که توسط ویروس HPV دچار تغییر سلولی شده است. در صورتی که این بافت­‌های دارای سلول­‌های غیرطبیعی، درمان نشوند، ممکن است تبدیل به سرطان دهانه رحم شوند. تست­‌های HPV سلول­‌های دهانه رحم را به منظور وجود عفونت HPV بررسی می­‌کنند. بیشتر زنان 21 تا 65 ساله احتیاج به انجام تست­‌های HPV و پاپ اسمیر دارند. پس از انجام تست پاپ‌اسمیر توسط پزشک، نمونه­‌های سلول برداشته شده از دهانه رحم برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می­‌شوند.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

هنگام انجام تست پاپ اسمیر، پزشک با استفاده از اسپکولوم دهانه رحم را معاینه می­‌کند. سپس با استفاده از یک برس مخصوص نمونه­‌ای از سلول­‌های دهانه رحم برمی­‌دارد. این سلول­‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌­شود تا با میکروسکپ بررسی شود. تست پاپ اسمیر هرگونه تغییرات غیرطبیعی و یا پیش سرطانی را در سلول­‌های دهانه رحم بررسی می­‌کند. اگر در نتایج تست پاپ‌اسمیر تغییرات سلولی مشاهده شود، اصطلاحا به آن دیسپلازی دهانه رحم گفته می­‌شود. بیشتر این تغییرات سلولی توسط ویروس HPV ایجاد شده­‌اند.

انواعی از ویروس اچ پی وی ممکن است به دیسپلازی دهانه رحم منجر شود. بیشتر آن­ها از نوع پرخطر ویروس HPV هستند. انواع پرخطر ویروس اچ پی وی ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم می‌­شوند. مبتلا شدن زنان به دیسپلازی دهانه رحم، به معنی این نیست که آن­ها به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهند شد. اما زنانی که مبتلا به دیسپلازی دهانه رحم هستند باید تحت نظر پزشک باشند و هر چند وقت یکبار معاینه شوند. این کار به دلیل این است که بافت­‌های پیش سرطانی در صورت امکان درمان شوند تا به مرور زمان منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم نشود.

تست پاپ‌اسمیر

تست­‌های HPV

تست­‌های اچ پی وی برای تشخیص انواع پرخطر ویروس HPV انجام می­‌شود. نوع پرخطر این ویروس­‌ها در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش دارند. هریک از این نوع ویروس­‌های پرخطر در زنان می­توانند منجر به ایجاد پیش سرطان­‌ها و در نهایت سرطان در دهانه رحم شوند. آزمایش اچ پی وی می­تواند همزمان با آزمایش پاپ‌اسمیر به وسیله یک برس جداگانه انجام شود. این امکان نیز وجود دارد که نمونه HPV مستقیما از تست پاپ اسمیر گرفته شود. از سال 2018 آزمایش اچ پی وی به عنوان یک گزینه برای غربالگری اولیه سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌­گیرد. این مسئله به این معنی است که می­توان آن را بدون انجام تست پاپ اسمیر و به تنهایی انجام داد.

بیشتر بخوانید : همه چیز در رابطه با ازمایش ویروس اچ پی وی (زگیل تناسلی)

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر

بهترین زمان برای انجام سالیانه تست پاپ‌اسمیر برای هر رده سنی متفاوت است. مناسب­‌ترین زمان برای تست پاپ‌اسمیر در هر سن در ادامه ذکر شده شده است. در صورتی که جراحی هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) انجام داده­‌اید برای انجام تست پاپ اسمیر با پزشک خود مشورت کنید. به طور معمول اگر هنگام جراحی دهانه رحم برداشته شده باشد و سابقه سرطان دهانه رحم نداشته باشید، احتیاجی به انجام تست پاپ‌اسمیر نیست.

  • زیر 21 سال: احتیاجی به انجام تست پاپ‌اسمیر نیست.
  • 21 تا 29 سال: هر 3 سال
  • 30 تا 65 سال: هر 3 سال و تست HPV هر 5 سال یکبار
  • بالای 65 سال: با پزشک خود مشورت کنید. در این رده سنی ممکن است دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نداشته باشید.

انجام ازمایش پاپ اسمیر

قبل از انجام تست پاپ اسمیر باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برای این که نتایج تست پاپ اسمیر دقیق باشد، لازم است حدود 48 تا 72 ساعت قبل از انجام تست، از انجام کارهای زیر اجتناب کنید. همچنین بهتر است در زمان قاعدگی از انجام تست پاپ‌اسمیر خودداری کنید زیرا وجود خون در ناحیه نمونه­‌گیری سبب بروز خطا در نتیجه تست می­‌شود.

  • استفاده از تامپون
  • استفاده از کاپ قاعدگی
  • دوش واژینال
  • رابطه جنسی
  • صابون­‌ها و ژل­‌های شستشوی واژینال
  • کرم­‌ها و روان­‌کننده­‌های واژینال

انجام تست پاپ اسمیر در دوران بارداری

همانطور که می­‌دانید تست پاپ‌اسمیر به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می‌­شود. این تست با تشخیص تغییرات غیرطبیعی سلول­‌ها به شناسایی سرطان­ دهانه رحم کمک می‌­کند. انجام تست پاپ‌اسمیر در دوران بارداری به طور منظم، برای تشخیص به موقع موارد خطرناک و همچنین پیشگیری از آن­‌ها لازم است. پزشک بر اساس سن و سابقه پزشکی شما، تعداد دفعات انجام تست پاپ‌اسمیر را تعیین می‌­کند. بیشتر زنان در معاینات سالیانه خود تست پاپ‌اسمیر را انجام می‌­دهند. در ویزیت قبل از زایمان نیز ممکن است پزشک برای شما تست پاپ‌اسمیر را لازم بداند.

ازمایش pap smear

نتایج تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند پزشک شما را نسبت به وجود سلول‌های مشکوک که نیاز به بررسی بیشتر دارند، آگاه کند.

نتایج طبیعی

اگر در تست پاپ اسمیر فقط سلول‌های طبیعی دیده شود، به این معنی است که تست منفی است. تا نوبت بعدی آزمایش پاپ اسمیر و معاینه لگنی نیازی به درمان و آزمایش بیشتر نخواهید داشت.

نتایج غیرطبیعی

در صورتی در آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های غیرطبیعی و یا غیرعادی را نشان دهد، نتیجه تست مثبت است. این به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. معنای نتیجه مثبت تست پاپ اسمیر، به نوع سلول‌های غیرطبیعی در آزمایش بستگی دارد.

در ادامه برخی از مواردی که ممکن است در تست پاپ اسمیر دیده شود و اقدامات بعدی آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

  • سلول‌های سنگفرشی آتیپیک (ASCUS)

سلول‌های سنگفرشی در سطح دهانه رحم سالم رشد می‌کنند و نازک و مسطح هستند. در (ASCUS) تست پاپ سلول‌های سنگفرشی را کمی غیرطبیعی نشان می‌دهد؛ اما وجود سلول‌های پیش سرطانی به وضوح مشخص نیستند. با آزمایشات دیگر، پزشک می‌تواند نمونه را مجدد تجزیه و تحلیل کند تا وجود ویروس‌های شناخته شده برای ایجاد سرطان مانند برخی از انواع ویروس HPV را بررسی کند.در صورتی که هیچ ویروس پرخطری وجود نداشته باشد، سلول‌های غیرطبیعی موجود در تست پاپ اسمیر نگران کننده نیستند. اگر ویروس‌های پرخطر وجود داشته باشند، به آزمایشات بیشتری نیاز است.

  • ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی

هنگامی که سلول‌های جمع‌آوری شده از تست پاپ اسمیر ممکن است پیش سرطانی باشند از این اصطلاح استفاده می‌شود. در صورتی که تغییرات درجه پایین باشد، به این معنی است که اندازه، شکل و دیگر ویژگی‌های سلول‌ها نشان می‌دهد که در صورت وجود ضایعه پیش سرطانی، احتمالا سال‌ها طول می‌کشد تا به سرطان تبدیل شود. اگر آزمایش تغییرات درجه بالا را نشان بدهد، احتمالا ضایعه خیلی زودتر به سرطان تبدیل شود. آزمایشات تشخیصی بیشتر نیز لازم است.

  • سلول‌های غده‌ای آتیپیک

این سلول‌ها در دهانه رحم و داخل رحم رشد می‌کنند و مخاط تولید می‌کنند. این سلول‌ها ممکن است کمی غیرطبیعی به نظر برسند، اما سرطانی بودن آن‌ها مشخص نیست. برای تعیین منبع سلول‌های غیرطبیعی، آزمایشات بیشتری مورد نیاز است.

  • سرطان سلول‌های سنگفرشی یا آدنوکارسینوما

در صورتی که سلول‌های جمع‌آوری شده از تست پاپ اسمیر خیلی غیرطبیعی باشند، این حالت اتفاق می‌افتد. در این صورت پزشک تقریبا از وجود سرطان مطمئن است. سرطان سلول‌های سنگفرشی در سلول‌های دهانه رحم و واژن ایجاد می‌شود. آدنوکارسینوم به سرطان‌هایی گفته می‌شود که در سلول‌های غده‌ای ایجاد می‌شوند. اگر چنین سلول‌هایی در آزمایش یافت شوند، پزشک ارزیابی سریع را توصیه می‌کند.

اگر تست پاپ اسمیر شما غیرطبیعی باشد، ممکن است پزشک با استفاده از کولپوسکوپی بافت‌های دهانه رحم، واژن و فرج را بررسی کند. همچنین ممکن است پزشک از هر ناحیه‌ای که غیرطبیعی به نظر می‌رسد، نمونه بافت (بیوپسی) بگیرد. سپس نمونه بافت گرفته شده برای تشخیص قطعی و بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

تست پاپ اسمیر

سوالات انتهایی

چرا باید تست پاپ اسمیر و HPV انجام دهم؟

انجام تست پاپ اسمیر و HPV می­تواند به تشخیص به موقع سرطان­‌ها کمک کند و زندگی شما را نجات دهد. احتمال درمان موفق سرطان دهانه رحم با تشخیص زودهنگام بسیار زیاد است. تست پاپ‌اسمیر همچنین می­‌تواند سلو­ل­‌های غیرطبیعی را پیدا کند، قبل از این که به ضایعات پیش سرطانی تبدیل شوند. آزمایش HPV نیز اطلاعات زیادی در مورد سلول­‌های دهانه رحم به پزشک شما می­‌دهد. با انجام این تست پزشک شما می­‌تواند انواع پرخطر ویروس HPV که می­تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود را تشخیص دهد.

آیا تست پاپ اسمیر و HPV درد دارد؟

ممکن است انجام تست پاپ‌اسمیر و HPV کمی ناراحت کننده باشد؛ اما هنگام انجام این تست­‌ها درد قابل توجهی حس نمی‌­شود. هنگامی که پزشک هنگام انجام تست از اسپکولوم برای دسترسی به دهانه رحم استفاده می­کند، ممکن است کمی احساس فشار کنید.

چه کسانی احتیاج به انجام منظم تست پاپ اسمیر و HPV ندارند؟

زنان بالای 65 سال که دو یا سه آزمایش پاپ‌اسمیر آن­ها طبیعی بوده است، معمولا پزشک به آن­ها می­‌گوید که نیازی به انجام آن ندارند. آخرین تست پاپ‌اسمیر آن­ها باید طی 5 سال گذشته بوده باشد. همچنین زنانی که طی جراحی دهانه رحم آن­ها برداشته شده است و سابقه سرطان دهانه رحم و تست غیرطبیعی پاپ‌اسمیر ندارند نیز احتیاجی به انجام تست پاپ‌اسمیر ندارند.

چقدر طول می­‌کشد تا نتایج تست پاپ اسمیر آماده شود؟

معمولا بین یک تا سه هفته طول می­‌کشد تا نتایج تست‌ پاپ‌اسمیر آماده شود. اکثر اوقات جواب تست طبیعی است.


منابع

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *