راه‌ های انتقال ویروس اچ پی وی (HPV) و زگیل تناسلی

  • Home
  • -
  • زنان
  • -
  • راه‌ های انتقال ویروس اچ پی وی (HPV) و زگیل تناسلی
راه‌ های انتقال ویروس اچ پی وی (HPV) و زگیل تناسلی

 

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV)­، ویروسی است که هنگام آمیزش جنسی منتقل می­‌شود. به همین دلیل روش انتقال اچ پی وی از طریق پوست است. بیش از صد گونه متفاوت از ویروس اچ پی وی وجود دارد. برخی از انواع این ویروس باعث بیماری زگیل تناسلی و برخی دیگر باعث بروز سرطان می‌­شوند. اکثر افرادی که آلوده به این ویروس هستند، از وجود آن بی‌­اطلاع هستند؛ زیرا انواعی از اچ پی وی علائم خاصی در بدن افراد آشکار نمی‌­کند. ویروس اچ پی وی جزو شایع­‌ترین بیماری­‌های مقاربتی است. در ادامه درباره این ویروس بیشتر صحبت خواهیم کرد و روش انتقال اچ پی وی را بررسی می­‌کنیم.

ویروس اچ پی وی HPV

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی شایع‌ترین عفونت آمیزشی در آمریکا شناخته شده است. انواع مختلفی از ویروس اچ پی وی وجود دارد که برخی از آن­ها می‌­توانند سبب بروز بیماری شوند. این ویروس از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی می­‌تواند انتقال پیدا کند. ویروس HPV همچنین می­‌تواند از طریق تماس طولانی مدت با پوست آلوده منتقل شود. افرادی که به ویروس اچ پی وی آلوده هستند و هیچگونه علامت آشکاری از آن ندارند، به راحتی می­‌توانند این ویروس را به دیگران انتقال دهند. شما می­‌توانید بدون هیچگونه فعالیت جنسی به اچ پی وی آلوده شوید، چون این ویروس از طریق تماس پوستی به آسانی منتقل می­‌شود. ویروس اچ پی وی در دوران بارداری و زایمان نیز ممکن است از مادر آلوده به کودک منتقل شود.

وقتی به یک نوع از اچ پی وی آلوده شده باشید در بدن شما آنتی ‌بادی­ بر علیه ویروس توسط سیستم ایمنی ساخته می‌­شود. این اتفاق باعث می­‌شود که نسبت به آن نوع از ویروس ایمنی داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید این مسئله باعث مصونیت شما از آلودگی به سایر انواع اچ پی وی نمی‌­شود. همانطور که قبلا ذکر کردیم بیش از 100 نوع مختلف از این ویروس وجود دارد. دو نوع اصلی از ویروس اچ پی وی موسوم به کم­‌خطر و پرخطر وجود دارد. نوع کم ‌خطر آن هیچ مشکل جدی‌ای برای سلامتی ایجاد نمی‌­کند. در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. نوع پرخطر ویروس اچ پی وی در درازمدت ممکن است باعث ایجاد بیماری­‌هایی نظیر سرطان دهانه رحم، مقعد، گلو و آلت تناسلی شود.

ویروس پاپیلومای انسانی HPV

 

 

علائم اچ پی وی

برخی از افراد پس از آلوده شدن به پاپیلومای انسانی، علائم و نشانه هایی از آلوده شدن آشکار می­‌کنند. شایع‌­ترین علامت آلودگی با اچ پی وی زگیل تناسلی است. برخی از علائم آلوده شدن به اچ پی وی شامل موارد زیر است.

  • زائده­‌های گوشتی در ناحیه تناسلی
  • سوزش و خارش در محل زائده‌ها
  • درد و خونریزی در مجاری ادراری
  • رطوبت و ترشح از زگیل­‌های ناحیه تناسلی

بیشتر بخوانید : ویروس اچ پی وی چیست ؟

راه‌­های انتقال ویروس اچ پی وی

بسیاری از انواع اچ پی وی بر ناحیه تناسلی، دهان و گلو اثر می‌­گذارد. افراد آلوده به این ویروس با انواع رابطه جنسی و از طریق تماس پوست به پوست می‌­توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند. گاهی آشکار شدن علائم این عفونت ممکن است سال­‌ها پس از تماس با فرد آلوده رخ دهد. به همین دلیل تشخیص این مسئله که فرد برای اولین بار کی به ویروس اچ پی وی آلوده شده­ است، دشوار است. بیش از 100 نوع ویروس اچ پی وی انسانی وجود دارد.

روش انتقال اچ پی وی از طریق پوست است. این ویروس همچنین از طریق غشاهای مرطوب بدن مانند واژن، مقعد، دهانه رحم و دهان به دیگران منتقل می‌­شود. عفونت با این ویروس، می‌­تواند خودبه­‌خود در بدن برطرف شود. اما آلوده شدن به انواع خاصی از اچ پی وی باعث تغییر در DNA و RNA سلول­‌ها شده و عملکرد آن­ها را تغییر می­‌دهد. این امر منجر به تکثیر بی­‌رویه سلول‌­ها و ایجاد سرطان می­‌شود. برخی از انواع سرطان‌های ایجاد شده با اچ پی وی شامل سرطان دهانه رحم، سرطان دهان و حنجره و سرطان مقعد است. برخی از روش های انتقال اچ پی وی عبارت‌اند از:

  • رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی
  • لباس زیر آلوده
  • تیغ و لوازم اصلاح آلوده
  • لوازم آلوده اپیلاسیون و لیزر
  • انتقال از مادر آلوده به فرزند هنگام بارداری و زایمان
  • سالن­‌های زیبایی و استخرهای آلوده
  • بوسیدن و تماس طولانی مدت با پوست فرد آلوده
راه انتقال زگیل تناسلی

راه‌های پیشگیری از ابتلا به HPV

واکسیناسیون

بیش از نیمی از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در مقطعی از زندگی خود مبتلا به ویروس اچ پی وی می‌شوند بدون این که از وجود آن مطلع شوند. به همین دلیل ممکن است بدون این که متوجه شوند ویروس را به دیگران انتقال دهند. در حال حاضر واکسن‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروسHPV وجود دارد که اگر در زمان مناسب تزربق شود، بهترین نتیجه را دارد. بسیاری از انواع مختلف ویروس اچ پی وی می‌تواند سبب عفونت در گلو و یا ناحیه تناسلی در زنان و مردان شود. در اکثر موارد عفونت ایجاد شده با ویروس اچ پی وی به صورت خودبه‌خود از بین می‌رود. در مواردی این ویروس ممکن است باعث ایجاد زگیل تناسلی و برخی از سرطان‌ها شود.

 سازمان غذا و دارو (FDA) دو واکسن را تایید کرده است که در برابر اشکال مضر ویروس HPV می‌تواند حفاظت ایجاد کند. این دو واکسن گارداسیل و سرواریکس نام دارند که از ابتلا به دو نوع از ویروس اچ پی وی که عامل حدود 70 درصد از سرطان‌های دهانه رحم هستند، پیشگیری می‌کند. این دو نوع از ویروس همچنین باعث ایجاد بیشتر سرطان‌های واژن و فرج، مقعد و گلو می‌شوند. بنابراین واکسن از ابتلا به این سرطان‌ها نیز پیشگیری می‌کند. واکسن گارداسیل از ابتلا به دو نوع از HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود، جلوگیری می‌کند. واکسیناسیون علاوه بر این که از ابتلای شما به عفونت اچ پی وی و بیماری‌های ناشی از آن پیشگیری می‌کند، از انتشار ویروس و انتقال آن به دیگران نیز جلوگیری می‌کند.

کاندوم

استفاده از وسایل حفاظتی مثل کاندوم به طور قطعی و 100 درصد از ابتلا به اچ پی وی جلوگیری نمی‌کند. اما با این حال استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به ویروس HPV را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

غربالگری

انجام غربالگری‌های ویروس اچ پی وی و همچنین آزمایشات موجود می‌تواند به شناسایی به موقع ویروس و درمان کمک کند. شناسایی به موقع موارد خطر و همچنین تغییرات سلولی باعث پیشگیری از بروز سرطان می‌شود. انجام غربالگری از انتشار ویروس در بین افراد جلوگیری می‌کند.

روش انتقال اچ پی وی

ویروس HPV و مشکلات سلامتی ناشی از آن چقدر شایع است؟

CDC تخمین زده است که 43 میلیون عفونت HPV در سال 2018 وجود داشته است. در همین سال حدود 13 میلیون عفونت جدید وجود داشته است. ویروس اچ پی وی به قدری شایع است که تقریبا هر فردی که از نظر جنسی فعال باشد و واکسن نزده باشد، در مقطعی از زندگی خود به ویروس HPV مبتلا می‌شود. مشکلات سلامتی ناشی از ویروس اچ پی وی شامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است.

  • زگیل تناسلی: زگیل‌های تناسلی ناشی از HPV تقریبا 340000 تا 360000 نفر را در سال درگیر می‌کنند. این آمار مربوط به قبل از زدن واکسن اچ پی وی است.
  • سرطان دهانه رحم: در ایالات متحده امریکا، هر سال حدود 12000 زن به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند.. بیش از 4000 زن حتی با غربالگری و درمان، بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می‌دهند

آیا ویروس اچ پی وی بر بارداری تاثیر می‌گذارد؟

زنان بارداری که مبتلا به ویروس اچ پی وی هستند، ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوند و یا تغییرات غیر طبیعی در دهانه رحمشان ایجاد شود. غربالگری معمول سرطان دهانه رحم می‌تواند به یافتن تغییرات طبیعی سلولی کمک کند. حتی در زمان بارداری نیز باید غربالگری معمول سرطان دهانه رحم انجام شود.

آیا درمانی برای HPV یا مشکلات سلامتی ناشی از آن وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد؛ اما با این حال روش‌هایی برای درمان مشکلات سلامتی ناشی از HPV وجود دارد. زگیل تناسلی با یک سری داروهای تجویز شده توسط پزشک می‌تواند بهبود پیدا کند. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است بدتر شود و یا از بین برود.

در حال حاضر درمان پیش سرطان دهانه رحم وجود دارد. معمولا زنانی که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام می‌دهند، می‌توانند پیش سرطان‌ها را به موقع شناسایی و درمان کنند. این اتفاق از تبدیل پیش سرطان به سرطان جلوگیری می‌کند. سایر سرطان‌های مرتبط با اچ پی وی نیز اگر زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

درمان اچ پی وی

سوالات انتهایی

آیا ویروس زگیل تناسلی مسری است؟

پاسخ مثبت است، این ویروس یک عفونت مقاربتی است که روش انتقال آن رابطه جنسی است. میزان سرایت این ویروس به نوع آن بستگی دارد. زگیل تناسلی به شدت مسری است و حتی پس از برطرف شدن زگیل­‌ها ویروس در بدن باقی می­‌ماند.

آیا ویروس اچ پی وی مادام­‌العمر مسری است؟

تا وقتی که ویروس در بدن شما باشد، مسری است. هنگامی که ویروس اچ پی وی توسط سیستم ایمنی از بین رفت دیگر قابل سرایت نیست.

روش پیشگیری از آلوده شدن به اچ پی وی چیست؟

تنها روش پیشگیری از ابتلا به HPV نداشتن رابطه جنسی است. اما روش‌­هایی مثل واکسیناسیون، غربالگری و استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی می‌­تواند خطر آلوده شدن به این ویروس را کاهش دهد.

برای مطالعه بیشتر درباره هفت روش پیشگیری از آلوده شدن به ویروس اچ پی وی اینجا کلیک کنید.

آیا ویروس اچ پی وی بدون داشتن هیچگونه علامتی نیز مسری است؟

بله، اغلب عفونت‌های اچ پی وی هیچ علامت آشکاری ندارند. اما با این حال قابلیت سرایت به افراد دیگر را دارند.

در حال حاضر چند نوع واکسن اچ پی وی داریم؟

در حال حاضر سه نوع واکسن برای ویروس اچ پی وی مرسوم است. واکسن­ چهارگانه با نام گارداسیل، واکسن نه­‌گانه با نام گارداسیل 9 و واکسن دوگانه معروف­‌ترین واکسن‌­های اچ پی وی هستند. واکسن دوگانه فقط در کشور استرالیا تاییدیه دارد.

اطلاعات بیشتر درمورد واکسن بیماری اچ پی وی : مقاله واکسن اچ پی وی (HPV)

جمع بندی

ویروس پاپیلومای انسانی یا به اختصار ویروس اچ پی وی، شایع­‌ترین عفونت آمیزشی در جهان است. برخی از انواع ویروس اچ پی وی باعث ایجاد زگیل تناسلی و برخی از سرطان­‌ها می­‌شود. زگیل تناسلی شایع­‌ترین علامت آلودگی به ویروس اچ پی وی است. روش انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی و تماس مستقیم و طولانی مدت با پوست فرد آلوده است. برخی از دیگر روش­‌های انتقال اچ پی وی، تماس با وسایل اصلاح و اپیلاسیون، شنا در استخرهای آلوده و بوسیدن فرد آلوده است. اغلب افراد آلوده هیچ علامتی ندارند. در این حالت نیز امکان انتقال ویروس اچ پی وی وجود دارد. برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن مفید است.


منابع

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *