ویرایش محتوا

Herberis - Fazldarou

knowledge based Fazl Darou company is created by a group of research pharmacists with trusting the natives and their knowledge in 2018. the aim of Fazl Darou is to produce pharmaceutical products needed by the country.

Contacts

18 باور نادرست درمورد دیابت

  • Home
  • -
  • دیابت
  • -
  • 18 باور نادرست درمورد دیابت
18 باور نادرست درمورد دیابت

 

1_ دیابت یک بیماری جدی نیست !

حقیقت : دیابت در طول یکسال بیشتر از سرطان سینه و ایدز باعث مرگ ومیر می شود . ابتلا به دیابت شانس حمله قلبی را دو برابر می کند .
خبر خوب اینکه که کنترل مناسب قند خون خطر عوارض دیابت را کاهش می دهد .

2_ افراد مبتلا به دیابت به احتمال بیشتری مبتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماری ها  می شوند .

حقیقت : در فرد مبتلا به دیابت ، امکان ابتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماریها بیشتر نیست بلکه ابتلا به هر بیماری ، ممکن است کنترل دیابت را مشکل تر کند .

3- وقتی قند خون فرد مبتلا به دیابت افت می کند آنرا احساس می کند .

حقیقت : همیشه اینطور نیست . بیشتر مواقع فرد مبتلا به دیابت نمی تواند نشانه های افت قند خون را حس کند و این می تواند خطرناک باشد .

4- ممکن است من فقط یک دیابت جزئی داشته باشم

حقیقت : این یک باور غلط است ، هر فرد مبتلا به دیابت ریسک عوارض جدی دیابت را دارد .

5- در خانواده من دیابت وجود ندارد ، پس من مبتلا به دیابت نخواهم شد .

حقیقت : توجه داشته باشید سابقه خانوادگی تنها یکی از چندین فاکتور خطر ابتلا به دیابت محسوب می شود .

6- اگر شما مبتلا به دیابت باشید از روی نشانه های آن متوجه بیماری خود خواهید شد .

حقیقت : همیشه اینطور نیست ، دیابت نوع دوم در ابتدا نشانه های کمی ایجاد می کند یا اینکه نشانه ای ایجاد نمی کند ؛ در نتیجه ممکن است برای مدتها بدون تشخیص باقی بماند .

7_ فرد مبتلا به دیابت نمی تواند خون اهدا کند .

حقیقت : تا زمانی که دیابت شما کنترل می شود شما برای اهدای خون مشکلی ندارید .

8_ تمام افراد مبتلا به دیابت دچار نابینایی یا قطع عضو می شوند .

حقیقت : دیابت از دلایل منجر به نابینایی و قطع عضو محسوب می شود ولی افراد مبتلا به دیابت با کنترل قند خون ، فشار خون ، وزن و قطع سیگار می توانند هیچگاه دچار این عوارض نشوند . نابینایی و قطع عضو قابل پیشگیری هستند و بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به این عوارض دچار نمی شوند بخصوص اگر مراجعات مکرر و منظم به پزشک داشته باشند .

9_ دیابت یک بیماری مسری است .

حقیقت : دیابت یک بیماری غیر مسری محسوب می شود به این معنی که از راه خون ، عطسه و سرفه و لمس از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود . اینکه دیابت می تواند از والدین به بچه ها منتقل شود یک احتمال ژنتیکی است و ربطی به مسری بودن بیماری ندارد .

10_ دیابت با خوردن مقدار زیادی قند ایجاد می شود .

حقیقت : در دیابت نوع 1 ژنتیک و فاکتورهای ناشناخته باعث شروع بیماری می شوند و دیابت نوع 2 در اثر ژنتیک و سبک غلط زندگی ایجاد می شود . یک رژیم پرکالری از هر نوعی باعث افزایش وزن شما  می شود واضافه وزن و چاقی شانس ابتلای شما را به دیابت افزایش می دهد . تحقیقات نشان داده است نوشیدنی های شیرین با ابتلای شما به دیابت در ارتباط هستند . شما باید از مصرف این نوشیدنی ها که قند خون شما را بالا می برند و در هر بار نوشیدن صدها کالری وارد بدن شما می کنند خودداری کنید . این نوشیدنی ها شامل آب میوه های شیرین شده ، چای شیرین ، نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی و سودا می باشند .

11_ شما مجبور هستید برای کنترل دیابت خود وزن زیادی را از دست بدهید .

حقیقت : فقط از دست دادن 7 درصد وزن بدن تاثیر بسزایی در بهتر شدن وضعیت قند خون شما دارد .

12_ میوه غذایی سالم است پس شما می توانید هر چقدر که خواستید میوه مصرف کنید.

حقیقت : میوه غذایی سالم است که محتوی مقدارزیادی فیبر ، ویتامین و مواد معدنی است ولی میوه ها محتوی قند یا کربوهیدرات هم هستند و می توانند باعث افزایش قند خون شما شوند ولی باید در برنامه غذایی شما منظور شوند به هین علت با پزشک خود در مورد نوع میوه هایی که باید مصرف کنید ، مقدار و دفعات مصرف مشورت کنید .

 

 

13_ افراد مبتلا به دیابت نمی توانند شکلات یا شیرینی بخورند.

نکته کلیدی این است که سهم این غذاها در رژیم غذایی خیلی کوچک و تمرکز شما بیشتر روی غذاهای سالم تر باشد .

14: اگر شما مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستید بالاخره مبتلا به دیابت نوع 2 خواهید شد.

حقیقت : اضافه وزن یک فاکتور خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شود اما فاکتورهای دیگری مثل سابقه خانوادگی ، نژاد و سن نیز نقش بسزایی دارد . متاسفانه بیشتر مردم نقش بقیه فاکتورها را نادیده می گیرند و تصور می کنند وزن بالا تنها فاکتور خطر محسوب می شود .
بیشتر بیماران دچار اضافه وزن هرگز به سمت دیابت نوع 2 پیش نمی روند و بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 وزن نرمال یا متوسط دارند .

15: اگر شما مبتلا به دیابت هستید تنها باید مقدار ناچیزی از غذاهای حاوی نشاسته مثل نان ، سیب زمینی و پاستا میل کنید .

حقیقت : غذاهای حاوی نشاسته می توانند جزئی از یک برنامه غذایی سالم باشند اما مسئله کلیدی میزان آنهاست . تمام نان های غلات کامل ، حبوبات ، برنج و سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی و نخود فرنگی و ذرت میتوانند در وعده ها و میان وعده های غذایی شما منظور شوند . علاوه بر این غذاهای نشاسته ای ، میوه ها ، لوبیا ، شیر و ماست منابع کربوهیدرات در غذای روزانه شما هستند .
اینکه چه میزان کربوهیدرات می توانید مصرف کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد . شما با کمک پزشک معالج خود می توانید مقدار مناسب کربوهیدرات را در غذای روزانه خود تعیین کنید .

16: زنان مبتلا به دیابت، نباید باردار شوند .

حقیقت : زنانی که دیابت خود را به خوبی کنترل کنند می توانند بارداری طبیعی داشته باشند و کودک سالم به دنیا بیاورند .

17: دیابت بارداری نباید جدی گرفته شود چون بعد از تولد نوزاد از بین می رود .

حقیقت : اینطور نیست ، دیابت بارداری هم مادر و هم جنین را بعدها در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهد .

18: اگر شما مبتلا به دیابت هستید و پزشک شما توصیه می کند که شما نیاز به مصرف انسولین دارید این بدین معنی است که شما در رابطه با کنترل مناسب قند خون خود دچار شکست شده اید .

حقیقت: دیابت نوع 2 یک بیماری پیشرونده است که بالاخره بیشتر بیماران نیاز به انسولین پیدا می کنند . وقتی دیابت برای اولین بار تشخیص داده می شود بیشتر افراد می توانند با مصرف داروهای خوراکی قند خون خود را در محدوده نرمال نگاه دارند . اما در گذر زمان بدن انسولین کمتر و کمتری تولید می کند و درنهایت داروهای خوراکی ممکن است برای کنترل قند خون شما کافی نباشند . با استفاده از انسولین شما می توانید قند خون خود را در محدوده نرمال حفظ کرده و ازعوارض دیابت جلوگیری کنید و یک زندگی سالم داشته باشید .

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *