ویرایش محتوا

Herberis - Fazldarou

knowledge based Fazl Darou company is created by a group of research pharmacists with trusting the natives and their knowledge in 2018. the aim of Fazl Darou is to produce pharmaceutical products needed by the country.

Contacts

اچ پی وی در بارداری | خطرات ویروس اچ پی وی (HPV) برای جنین

  • Home
  • -
  • زنان
  • -
  • اچ پی وی در بارداری | خطرات ویروس اچ پی وی (HPV) برای جنین
اچ پی وی در بارداری | خطرات ویروس اچ پی وی (HPV) برای جنین

اچ پی وی در بارداری، یکی از نگرانی‌های مادران باردار است. ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی یک عفونت ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می­‌شود. این ویروس سبب ایجاد ضایعاتی در ناحیه تناسلی به نام زگیل تناسلی می‌­شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است باعث رشد بسیار سریع زگیل­‌ها شود. همچنین در دوران بارداری محیط واژن مرطوب و گرم است و برای رشد و تکثیر ویروس بسیار مساعد است. زنانی که در دوران بارداری به ویروس HPV مبتلا هستند نگران هستند که ویروس به جنین آسیب برساند. عفونتHPV ممکن است به شکل زگیل تناسلی یا تست غیر طبیعی پاپ‌اسمیر خود را نشان دهد. اگر آلوده به ویروس اچ پی وی هستید و قصد باردار شدن دارید و یا باردار هستید حتما برای بررسی وضعیت خود به پزشک زنان مراجعه کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

ویروس HPV چیست؟

ویروس اچ پی وی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است که از طریق انواع مختلف رابطه جنسی منتقل می‌شود. بر اساس آمار مرکز ملی بهداشت، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده است. حدود 80 درصد افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در مقطعی از زندگی خود به ویروس اچ پی وی آلوده می‌شوند. ممکن است این سوال برای افرادی که از نظر جنسی فعال نیستند پیش بیاید که: آیا بدون داشتن رابطه جنسی نیز امکان دارد به ویروس HPV مبتلا شد؟ پاسخ مثبت است. این ویروس می‌تواند از طریق تماس طولانی مدت با پوست فردی که از قبل به ویروس اچ پی وی مبتلا شده است، به دیگران منتقل شود. با این حال یکی از عوامل خطر اصلی ابتلا به ویروس اچ پی وی، رابطه جنسی است. در حالی که این آمار ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما با این حال باید به موارد دیگر نیز توجه کرد. مثلا باید بدانید که اکثر انواع ویروس اچ پی وی بی‌خطر هستند و ممکن است نیاز به درمان نداشته باشند. این انواع بی‌خطر در اکثر مواقع به صورت خود به خود توسط سیستم ایمنی از بدن پاکسازی می‌شوند. طبق آمار CDC از هر 10 مورد ابتلا به عفونت، 9 مورد به تنهایی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند. در بیشتر موارد این ویروس هیچ گونه علائمی ایجاد نمی‌کند و یا اینکه علائم خفیف هستند. در حال حاضر هیچ درمانی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد؛ اما علائم و برخی از مشکلات ناشی از آن مانند زگیل تناسلی قابل کنترل و درمان هستند. بهتر است در صورت ابتلا به این عفونت تحت نظر پزشک باشید زیرا انواع خاصی از ویروس اچ پی وی ممکن است منجر به برخی مشکلات جدی مانند سرطان شوند. ویروس اچ پی وی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؛ بنابراین ممکن است از طریق رابطه پرخطر با شخص مبتلا به عفونت اچ پی وی، شما نیز به این ویروس مبتلا شوید. همچنین رابطه جنسی محافظت نشده با چند شریک جنسی و یا رابطه جنسی با فردی که چند شریک جنسی داشته است نیز ممکن است باعث انتقال و انتشار ویروس HPV به افراد دیگر شود.

اچ پی وی

روش تشخیص اچ پی وی در بارداری

معمولا پزشک زنان در دوران بارداری تست HPV درخواست نمی­‌کند مگر این که دلیل خاصی وجود داشته باشد. مثلا در صورتی که پزشک متوجه ضایعات غیرطبیعی در ناحیه تناسلی شود و یا نتایج تست پاپ­‌اسمیر غیرطبیعی باشد. پیدا شدن سلول­‌های غیرطبیعی و پیش سرطانی در تست پاپ­‌اسمیر ممکن است به علت ابتلا به ویروس HPV باشد. با انجام تست پاپ‌­اسمیر و تست اچ پی وی می­‌شود نوع ویروس اچ پی وی را تشخیص داد. شناسایی نوع ویروس می‌­تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم کمک کند.

بیشتر بخوانید : روش های تشخیص و آزمایش بیماری زگیل تناسلی

خطرات بارداری برای زنان آلوده به HPV

اچ پی وی در بارداری معمولا خطر کمی دارد. احتمال این که اچ پی وی منجر به عوارضی مثل سقط جنین و مشکلات سلامتی برای کودک شود کم است. با این وجود آگاهی از خطرات احتمالی به شما کمک می­‌کند تا آمادگی لازم را داشته باشید. در ادامه 4 خطر اچ پی وی در بارداری را بررسی می­‌کنیم.

مشکلات باروری

شاید HPV به طور مستقیم باعث ناباروری نشود، اما شواهدی وجود دارد که این ویروس می‌­تواند از راه­‌های مختلفی بر بارداری اثر بگذارد. اچ پی وی می­تواند باعث تغییرات غیرطبیعی در سلول‌­های دهانه رحم شود و شرایط را برای تخمک­‌ها سخت کند. همچنین اچ پی وی می­‌تواند باعث کاهش هورمون پروژسترون شود. این هورمون برای سلامت بارداری ضروری است.

عوارض حین زایمان

همانطور که ذکر کردیم اچ پی وی در بارداری باعث تغییرات هورمونی می­‌شود و منجر به رشد سریع زگیل تناسلی می­‌شود. گاهی این زگیل­‌ها خوش­‌خیم هستند و درمان آن­‌ها به بعد از زایمان موکول می­شود. با این حال ممکن است زگیل­‌ها تا حدی کانال زایمان را مسدود کنند. در موارد شدید ممکن است احتیاج به سزارین باشد. در برخی موارد تماس نوزاد با این زگیل‌­ها هنگام زایمان ممکن است باعث پاپیلوماتوز مزمن تنفسی در او شود. البته این یک اتفاق نادر است.

تاثیرhpvروی جنین

رشد غیرطبیعی جفت

اچ پی وی در بارداری می­تواند سبب تغییرات غیرطبیعی در سلول­‌های جفت شود. این اتفاق منجر به اختلال عملکرد جفت و پارگی زودرس غشاها می­‌شود. برخی پژوهش‌­ها نشان داده­‌اند که اچ پی وی در بارداری ممکن است با زایمان زودرس، اختلال فشارخون بارداری، سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط باشد.

سرطان دهانه رحم پس از زایمان

افرادی که به ویروس اچ پی وی آلوده بوده‌­اند ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشند. این خطر در زنانی که چندقلو باردار بوده‌­اند بیشتر است. به همین دلایل نیاز است که به طور منظم تست پاپ­‌اسمیر و سایر غربالگری­‌ها تحت نظر پزشک انجام شود.

انتقال HPV از مادر به جنین

خطر انتقال اچ پی وی در بارداری از مادر به نوزاد کم است. حتی اگر نوزادی به ویروس HPV مبتلا شود معمولا به صورت خودبه­‌خود از بدنش پاکسازی می­‌شود. در اکثر موارد نوزادی که از مادر مبتلا به HPV به دنیا آمده است، عوارض مربوط به اچ پی وی را ندارد. حتی اگر مادری مبتلا به اچ پی وی باشد که منجر به سرطان دهانه رحم شده، نوزاد می­‌تواند بدون مشکل به دنیا بیاید. در موارد نادر ممکن است نوزاد مبتلا به زگیل در ناحیه گلو شود که این وضعیت پاپیلوماتوز تنفسی نام دارد. این بیماری نیاز به جراحی لیزری مداوم دارد تا مانع از انسداد مجاری تنفسی نوزاد توسط زگیل شود.

بیشتر بخوانید : روش های انتقال ویروس اچ پی وی 

درمان HPV بعد از زایمان

اگر تست پاپ­‌اسمیر وجود سلول­‌های پیش­‌سرطانی را در دهانه رحم تشخیص دهد، امکان دارد پزشک تا بعد از زایمان برای درمان صبر کند. بعد از به دنیا آمدن نوزاد احتمالا انجام یک تست پاپ‌اسمیر دیگر لازم است. اکثر اوقات اچ پی وی در بارداری بدون درمان خاصی از بین می­رود. اگر بعد از زایمان نتایج تست پاپ‌اسمیر سلول‌های غیرطبیعی را نشان بدهد، پزشک ممکن است اقدام به درمان با برداشتن بافت غیرطبیعی کند. برداشتن بافت غیرطبیعی با چند روش مختلف انجام می‌شود. برخی از این روش‌ها شامل کرایوسرجری (منجمدکردن سلول‌های غیرطبیعی)، بیوپسی مخروطی (برداشتن مخروطی بافت) و الکتروسرجری حلقه (برداشتن بافت با حلقه الکتریکی) است.

واکسن HPV در بارداری

اگر قبل از بارداری واکسن HPV را دریافت نکرده‌اید، یا دوره واکسیناسیون را تکمیل نکرده‌اید برای دریافت واکسن باید تا پس از زایمان صبر کنید. تزریق واکسن اچ پی وی در بارداری توصیه نمی‌شود. تاکنون اثر منفی از تزریق واکسن اچ پی وی در بارداری گزارش نشده است. با این حال اطلاعات و دانش کمی درباره تزریق واکسن در دوران بارداری وجود دارد؛ به همین علت توصیه پزشکان این است که تزریق واکسن را به بعد از زایمان موکول کنید. اگر سن شما بالای 30 است برای انجام تست پاپ‌اسمیر و HPV به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اگر پزشک وجود اچ پی وی را در تست شما تشخیص داد می‌توانید برای دریافت هرگونه نظارت خاص در دوران بارداری با وی مشورت کنید. رعایت نکات توصیه شده توسط پزشک و انجام منظم تست‌های غربالگری به پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : مقاله جامع واکسن ویروس اچ پی وی (HPV)

واکسنhpv در بارداری

در صورت ابتلا به HPV می‌­شود بچه‌دار شد؟

اگر مبتلا به ویروس HPV هستید به احتمال زیاد می‌توانید بچه‌دار شوید. احتمال تاثیر اچ پی وی در بارداری کم است. اما با این حال ممکن است یک سری عوارض که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم پیش بیاید. در هر صورت توصیه می‌شود برای بررسی شرایط خود و آگاهی کامل از عوارض احتمالی که می‌تواند برای شما پیش بیاید با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV

گارداسیل یک نوع واکسن است که ممکن است با پیشگیری از ابتلا به انواع 6، 11، 16 و 18 ویروس اچ پی وی، به محافظت در برابر برخی از بیماری‌های مرتبط با HPV کمک کند. حدودا 30 نوع از ویروس HPV مقاربتی دیگر نیز وجود دارد که واکسن گارداسیل از آن‌ها نمی‌تواند پیشگیری کند. معمولا واکسن گارداسیل، به صورت 3 دوز تزریقی در طی 6 ماه تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که واکسن اچ پی وی عفونت‌های موجود را درمان نمی‌کند، بلکه از ابتلا به آن‌ها پیشگیری می‌کند. این در حالی است که اکثر عفونت‌های ویروس HPV معمولا به صورت خودبه‌خود توسط سیستم ایمنی در بدن از بین می‌روند. عوارض جانبی جزئی واکسن گارداسیل شامل درد، تورم، تب و حالت تهوع است. واکنش‌های شدیدتر شامل سردرد، التهاب معده و آرتریت است. به دلیل اینکه واکسن گارداسیل حاوی آلومینیوم (سولفات هیدروکسی فسفات آلومینیوم) است، این واکسن برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند، توصیه نمی‌شود.

در واقع تنها دو راه قطعی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت HPV وجود دارد. اولین مورد این است که از هرنوع تماس جنسی خودداری کنید. دومین راه این است که در یک رابطه طولانی مدت تک همسری (مثل ازدواج) با فردی باشید که او هم هیچ شریک جنسی نداشته است. تاکنون هیچ مدرک علمی مبنی بر این که کاندوم از ابتلا به ویروس اچ پی وی جلوگیری می‌کند، وجود نداشته است.

ویروس hpv سالیانه نزدیک به 6200000 فرد جدید را آلوده می‌کند. بیش از 100 نوع مختلف ویرووس اچ پی وی وجود دارد که حدود 30 نوع از آن مقاربتی هستند؛ یعنی از طریق انواع رابطه جنسی منتقل می‌شوند. معمولا بین 50 تا 75 درصد از زنان و مردانی که از نظر جنسی فعال هستند، در دوره‌ای از زندگی خود به عفونت اچ پی وی مبتلا می‌شوند. به دلیل این که برخی از انواع ویروس HPV هیچ علامتی ندارند، ممکن است افراد از وجود آن بی‌اطلاع باشند.


منابع

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *