ویرایش محتوا

Herberis - Fazldarou

knowledge based Fazl Darou company is created by a group of research pharmacists with trusting the natives and their knowledge in 2018. the aim of Fazl Darou is to produce pharmaceutical products needed by the country.

Contacts

ارتباط سندروم متابولیک با هایپراوریسمی

  • Home
  • -
  • بیماری های متابولیک
  • -
  • ارتباط سندروم متابولیک با هایپراوریسمی
ارتباط سندروم متابولیک با هایپراوریسمی

ارتباط سندروم متابولیک با هایپراوریسمی :

(مدت زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه)

هایپراوریسمی:

پورین­ ها، جزئی از بافت­های طبیعی بدن انسان هستند که در بسیاری از غذاها وجود دارند. اسیداوریک در نتیجه تجزیه شدن پورین­ها به وجود می­آیند. به طور طبیعی، اسیداوریک در خون حل شده و از طریق کلیه­ها و ادرار از بدن دفع می­شود.

اگر تولید اسیداوریک زیاد شود و یا دفع آن از کلیه ­ها کاهش یابد مقدار اسیداوریک در خون افزایش می­یابد ؛ که به این حالت هایپراوریسمی (hyperuricemia ) گفته می­شود.

 اسیداوریک یک محصول آنزیمی نهایی است ، و این توانایی را دارد که رادیکال­ های ­اکسیژن را از بین ببرد و از غشای گلبول قرمز در برابر اکسیداسیون لیپید محافظت کند.

هایپراوریسمی عامل خطر اصلی و اولیه نقرس علامت دار است ؛ که اهمیت بالینی آن به‌عنوان ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله نقرس، سندروم متابولیک، بیماری عروق کرونر و دیابت نوع 2، علی رغم خاصیت آنتی‌اکسیدانی عمده آن، شناسایی شده است.

سندروم متابولیک:

سندرم متابولیک مجموعه­ای از ناهنجاری­های فیزیولوژیکی و آنتروپومتریک را نشان می­دهد که با افزایش غیرطبیعی سطح گلوکز، چاقی، فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا و لیپوپروتئین-کلسترول با چگالی پایین (HDL) مشخص می­شود.

این ناهنجاری­ها همچنین مشخصه افراد مبتلا به هیپرانسولینمی و هیپراوریسمی است.

سندروم متابولیک یکی از عوامل اصلی ایجاد دیابت نوع 2 و سایر شرایطی است که شبیه به نقرس و هیپراوریسمی است . از جمله استرس اکسیداتیو بیماری خفیف کلیوی، اختلال عملکرد اندوتلیال و التهاب مزمن می­باشد.

جدای از ارتباط علت شناخته شده ،هیپراوریسمی منجر به نقرس و سندرم متابولیک منجر به دیابت ،می­شود.

در نتیجه هایپراوریسمی و سندرم متابولیک هر دو با هایپرانسولینمی مرتبط هستند.

هایپر انسولینمی:

شرایطی است که در آن مقدار انسولین موجود در خون بیشتر از مقدار طبیعی و متناسب قند خون می‌شود. هایپرانسولینمی معمولاً در مراحل اولیه دیابت تیپ 2 اتفاق می‌افتد.)

در مطالعات دیگر، کسانی که در بالاترین سطح اسید اوریک قرار داشتند، خطر ابتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با افرادی که در پایین ترین سطح اسید اوریک بودند، به طور قابل ملاحظه­ای بیشتر بود.

این نشان می­دهد که سطوح بالاتر اسید اوریک با سندرم متابولیک مرتبط است . برعکس نیز صادق است، که بیماران مبتلا به هیپراوریسمی اغلب به سندروم متابولیک مبتلا هستند.

سندروم متابولیک در حال حاضر به عنوان داشتن حداقل سه علامت از پنج علامت مشخص (چاقی شکمی، اختلال در گلوکز ناشتا، هیپرتری گلیسیریدمی، کلسترول HDL پایین و فشارخون بالا) تعریف می­شود.

در بیماران مبتلا به آترواسکلروز آشکارهم وجود بیش از سه عامل خطر متابولیک و هم وجود دور کمر بالا با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده مرتبط است. 

تجمع پلاکت در دیواره شریان­ها‌ (رگ‎‌هایی که خون را از قلب به اعضای بدن می‌رسانند)، باعث بیماری آترواسکلروز، سخت‌شدن دیواره شریان‌ها یا تصلب شرایین می‌شود.

آترواسکلروز می‌تواند منجر به مشکلات جدی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ شود.

نتیجه:

برخی از مطالعات سری_موردی گزارش کردند که شیوع سندروم متابولیک در بین بیماران مبتلا به نقرس بالا بود. علاوه بر این، هیپراوریسمی با سندرم متابولیک در مطالعات افراد سالم و بیماران مرتبط است.

همچنین ممکن است باعث بروز بیماری­های قلبی عروقی شود که سندرم متابولیک یک عامل خطر قوی برای آن هاست .

بیشترین تفاوت در شیوع هیپراوریسمی ، در مردان بزرگسال مبتلا به سندروم متابولیک در مقایسه با سندرم غیرمتابولیک، شناخته شد.

در افرادی که BMI  طبیعی دارند، شیوع سندرم متابولیک که سطح اسیداوریک 10 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر داشتند در مقایسه با سطوح اسیداوریک کمتر از 6 میلی گرم در دسی لیتر، بیش از 10 برابر بیشتر بود.

بنابراین، تمام داده‌ها به ما نشان می‌دهند که افراد مبتلا به هیپراوریسمی همیشه با سندروم متابولیک همراه هستند.

افزایش میانگین سطح اسیداوریک سرم به طور قابل توجهی توسط تعداد مؤلفه­ های سندروم متابولیک افزایش می ­یابد . علاوه بر این، شیوع سندروم متابولیک نیز با سطح اسیداوریک به طور قابل توجهی افزایش می­یابد.


reference:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23370374/

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *