بهترین دم نوش برای کاهش چربی خون چیست؟

  • Home
  • -
  • اختلالات چربی خون
  • -
  • بهترین دم نوش برای کاهش چربی خون چیست؟
بهترین دم نوش برای کاهش چربی خون چیست؟

16 دمنوش جهت کاهش چربی خون:

دمنوش زنجبیل:

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که کارایی زنجبیل در بهبود سطوح کلسترول تقریبا برابر با داروی آتورواستاتین است.

برای تهیه چای زنجبیل بهتر است این ماده غذایی را رنده کنید و روی آن آب‌جوش ریخته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید.

همچنین می‌توانید از دمنوش زنجبیل و پوست نارنگی استفاده کنید.

دمنوش آویشن:

به گفته محققان طب سنتی نوشیدن دمنوش آویشن نقش موثری در دفع رطوبت و بلغم ازبدن و کاهش چربی‌خون دارد.

دمنوش شوید:

تخم شوید برای افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول هستند مفید است. برای تهیه دمنوش این گیاه پرخاصیت تخم شوید را درون  آب جوش ریخته و به مدت ده دقیقه بجوشانید. این چای را می‌توانید با عسل یا نبات میل کنید.

دمنوش خارمریم:

گیاه ،خارمریم اغلب برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی استفاده می‌شود و به دلیل داشتن ترکیبی به نام «سیلی‌مارین» در کاهش میزان جذب چربی، به خصوص چربی بد (LDL)  و تری گلیسیرید موثر است. همچنین مصرف این گیاه می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند و سرعت تولید دوباره‌ی سلول‌های کبدی را افزایش دهد.

برای کاهش کلسترول خون، یک قاشق چای‌ خوری دانه‌های خار مریم را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و میل کنید.

دمنوش زنیان و عناب:

بر اساس تحقیقات، افرادی‎که چربی خون دارند، دم‌کرده‎ی زنیان و عناب برای آن‎ها درمان بسیار خوبی است. البته پیش از مصرف حتما باید مطمئن شوند که به عناب یا زنیان حساسیت نداشته باشند. برای تهیه این دمنوش تنها باید مقداری عناب به همراه زنیان در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید و بگذارید کامل دم بکشد.

دمنوش برگ کاسنی:

دمنوش کاسنی برای دفع سموم بدن و پاکسازی کبد مفید است. مصرف دم نوش کاسنی به کاهش کلسترول خون هم کمک می‎کند. برای تهیه این دمنوش، یک قاشق غذاخوری برگ کاسنی را به مدت 15 دقیقه دم کنید و سپس میل کنید.

دمنوش نعنا:

دمنوش نعنا یکی از دمنوش‌های پرطرفداری است که عطر فوق‌العاده‌ای دارد. بعد از نوشیدن دم نوش نعنا، شما تا چند ساعت احساس سیری می‌کنید. در واقع دمنوش نعنا به کاهش اشتها کمک ویژه‌ای می‎کند.

برای تهیه دمنوش نعنا، ابتدا یک قاشق چای‌خوری نعنا خشک شده را با آب جوش در قوری بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد.

دمنوش جینسینگ:

یکی از خواص دمنوش جینسینگ این است که خستگی شما رفع می شود. و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند و همچنین برای تقویت ذهن مفید است.ابتدا داخل قوری آب جوشانده بریزید و سپس یک قاشق چای‌‎خوری از ریشه جینسینگ را با  قاشق چای‎خوری پودر جینسینگ در قوری بریزید. اگر تمایل دارید نوشیدنی شما شیرین باشد، می‌توانید کمی به آن عسل اضافه کنید.

دمنوش زیره:

دمنوش زیره فیبر زیادی دارد و برای کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن بسیار مفید است، همچنین فیبر موجود در دمنوش زیره به کاهش چربی شکم هم کمک می‎کند.ابتدا باید یک قاشق چای خوری از زیره را در یک قوری با آب جوشانده شده بریزید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را با عسل و  آبلیمو ترش میل کنید.افرادی  که می خواهند کاهش وزن داشته باشند، بهتر است این دمنوش را نیم ساعت پیش از غذا مصرف کنند.

دمنوش قهوه سبز:

دمنوش قهوه سبز به دلیل کافئین موجود در آن، سوخت‌وساز بدن را افزایش می دهد همچنین  شما با نوشیدن این دمنوش به دلیل داشتن انرژی کافی، بیشتر از همیشه ورزش ‎می کنید و در حال تحرک خواهید بود، بدون آن‌که احساس خستگی کنید. تحرک شما باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود که برای چربی خون مفید است.

دمنوش مریم گلی:

یکی از عواملی که باعث تحریک اشتها می‎شود، استرس است. دم نوش مریم گلی برای کاهش استرس بسیار مفید است.شما با مصرف این دم نوش، اشتهای کاذبی را که در اثر استرس به‌ وجود می‎آید، از بین می‎برید که این موضوع، به کاهش وزن شما کمک می‌‎کند. علاوه بر این، این دم نوش برای سرماخوردگی هم نیز مفید است.

دمنوش گل محمدی:

دمنوش گل محمدی به نوعی ادرارآور است و به سم‌زدایی بدن کمک بسیاری می‌کند. دم نوش گل محمدی برای چربی خون مفید است. در واقع زمانی که آب بدنتان از دست می‌رود، به این دلیل است که در حال سوزاندن چربی هستید.ابتدا آب جوشانده شده را در قوری بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری غنچه‌ی گل محمدی به آن اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. نوشیدنی شما آماده است.دم نوش گل محمدی برای رفع یبوست بسیار مفید است. به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

دمنوش دارچین:

یکی از خواص دم نوش دارچین این است که سطح قند خون را کنترل می‎کند. متعادل بودن سطح قند خون، در میزان فعالیت و انرژی گذاشتن برای ورزش کمک بسیاری می‎کند.هرچه سطح قند خون شما در تعادل مناسبی قرار داشته باشد، شما کمتر دچار اشتهای کاذب می‌شوید و فرآیند چربی‌سوزی راحت‌ ت انجام می‌شود.طبیعت گرم و خشک دارچین از آن یک محرّک عالی اعصاب ساخته است که ضمن دارا بودن خواص نشاط ‌آوری و رفع دلهره، شست‌وشودهنده ی کلیه، دفع‌کننده‌ی اخلاط رطوبتی، تقویت‌کننده‌ی میل جنسی و مؤثر در درمان پادردهای رطوبتی است. دارچین علاوه بر تقویت کبد و معده، اشتهاآور نیز بوده، بوی بد دهان را برطرف می‌کند. جالب است که بدانید طبق نظر اطبّای قدیم، اثر مثبت دارچین بر اعصاب، تا پانزده سال در بدن ماندگار است. زنان باردار بهتر است در مصرف دارچین کمی احتیاط کنند.

ابتدا یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین را به آب جوشانده شده در قوری اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. سپس نوش ‌جان کنید.اگر چوب دارچین دارید، 3 چوب دارچین را به آب داغ اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس آن را میل کنید.

دمنوش زرشک:

طبق مطالعات اخیر، زرشک یکی از پرطرفدارترین گیاه برای چربی خون است. اگر می‌خواهید به کاهش اضافه وزن خود کمک کنید، دم نوش زرشک مصرف کنید. برای تهیه دم نوش زرشک برای هر نفر، ابتدا یک قاشق چای‌خوری زرشک را با آب جوش در قوری بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. برای شیرینی آن می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش چای سفید:

دم نوش چای سفید سرشار از آنتی اکسیدان است که برای چربی‌خون و جلوگیری از ایجاد سلول‌های چربی بسیار مفید است. مصرف دم نوش چای سفید به مرور زمان، به کاهش وزن کمک می کند.

کاتچین‌های موجود در چای سفید باعث کاهش اشتها می‌شوند و با چاقی مبارزه می کنند.ابتدا آب را در دمای 80 درجه سانتی گراد بجوشانید. سپس برگ‌های چای سفید را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد. دم نوش شما آماده است.

دمنوش چای سبز:

بر اساس مطالعات، مصرف یک فنجان دم نوش چای سبز پیش از تمرین، درصد سوختن چربی را بالا می‌برد و برای چربی ‌خون و کاهش وزن بسیار مفید است.

در واقع این دم نوش، هورمون‌هایی را که به چربی‌سوزی کمک می‌کنند، فعال می‌کند. ابتدا یک قاشق غذاخوری دم نوش چای سبز را به همراه 5 فنجان آب در دمای 80 درجه به مدت 5 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. اگر به دارچین و زنجبیل علاقه دارید، می‌توانید به دم نوش خود اضافه کنید و برای شیرینی آن کمی عسل به آن بیفزایید و سپس میل کنید. دمنوش های گیاهی علاوه بر خوشمزه بودن، دارای خواص سلامتی نیز هستند. در واقع، دمنوش های گیاهی صدها سال است که به عنوان درمان طبیعی برای انواع بیماری ها استفاده می شود.

آیا دمنوش های گیاهی کافئین دار هستند؟

بیشتر دمنوش های گیاهی به طور طبیعی بدون کافئین هستند. با این حال، برخی از گیاهان مانند یربا میت و گوایوسا حاوی کافئین هستند و تولیدکنندگان ممکن است این گیاهان حاوی کافئین را به ترکیبات چای گیاهی اضافه کنند.اگر می خواهید از کافئین اجتناب کنید، برچسب ها را برای مواد تشکیل دهنده بررسی کنید تا مطمئن شوید که گیاهان حاوی کافئین در آن گنجانده نشده است.

آیا دمنوش های گیاهی دارای خواص زیست فعال هستند؟

چای های گیاهی ممکن است حاوی ترکیبات زیست فعالی باشند که به طور بالقوه مزایای سلامتی مانند خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را ارائه می دهند.با این حال، قدرت و اثربخشی این ترکیبات ممکن است بسته به خلوص، قدرت، دوز، روش تهیه و موارد دیگر متفاوت باشد.

 توجه به این نکته مهم است که دمنوش‌های گیاهی جایگزین درمان یا توصیه پزشکی نیستند و نباید برای درمان هر گونه بیماری به آنها اعتماد کرد.

آیا مصرف دمنوش های گیاهی بی خطر است؟

ترکیبات چای گیاهی به طور کلی بی خطر شناخته می شوند و اکثر مردم می توانند با خیال راحت  در حد اعتدال استفاده کنند.با این حال، در صورت داشتن آلرژی خاص یا مصرف داروهایی که ممکن است تداخل داشته باشند، باید از مصرف چای خودداری کنید. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی معده را تجربه کنند.

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید و یا مشکلات سلامتی خاصی دارید قبل از مصرف دم نوش های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *