شایع‌ترین علت بروز فشار خون

  • Home
  • -
  • اخبار
  • -
  • شایع‌ترین علت بروز فشار خون
شایع‌ترین علت بروز فشار خون

شایع‌ترین علت بروز فشار خون

فشارخون به دلایل متعدد ایجاد می‌شود اما شایعترین دلیل بروز فشارخون « بی علتی » است و شاید یک سابقه خانوادگی قوی، مهمترین علت فشارخون محسوب شود.

به گزارش مشرق،‌ فاطمه یساری، فوق تخصص کلیه و هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: فشارخون بیماری است که مربوط به عروق و رگهای بدن است .

هرگاه چربی در رگهای بدن رسوب کند رگ‌ها تنگ می‌شوند . در نتیجه خون با فشار بیشتری از این رگها عبور می‌کند و باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود ک. به دنبال این تغییرات، فرد دچار علائم می‌شود.

وی گفت : در این بین یکی از علل فشار خون، کلیه است که با ایجاد اشکال در عروق کلیه و یا در بافت کلیه منجر به ایجاد فشار خون می‌شود.

ایشان بیان داشت: اگر رگهای خون رسان کلیه دچار سفتی شوند و رسوب چربی در دیواره آنها ایجاد شود، خون با فشار بیشتری جریان می‌یابد . در نتیجه باعث تنگ شدن عروق کلیه و کاهش خون رسانی به کلیه می‌شود ک . این اختلال هم با افزایش فشار خون و هم با آسیب به بافت کلیه همراه است. این پدیده را رنو واسکولار هایپرتنشن می نامند.

او گفت:در بیماری‌های عفونی و یا بیماری‌هایی که با دفع پروتئین و خون از کلیه همراه است . همچنین در نارسایی حاد و مزمن کلیه با احتباس آب و نمک در بدن روبرو هستیم که موجب افزایش فشار خون با دلیل کلیوی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال ، گفت: به طور معمول فشار خون80/120است که عدد۱۲۰ را فشار سیستول می نامند . عدد ۸۸۰ را فشار دیاستول می‌نامند. به هر دلیلی که فشار خون بالاتر از 85/130 باشد، بیمار مبتلا به فشار خون محسوب می‌شود.

وی گفت:گاهی علل ثانویه (دیابت ،کم کاری و پرکاری تیروئید و…..)باعث فشار خون می‌شود که در این صورت نیاز به درمان بیماری زمینه‌ای است.

استاد نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:جهت تایید بیماری فشار خون،به غیر از انجام آزمایش خون و ادرار, به انجام سونوگرافی کلیه برای اثبات یا رد بیماری‌های مزمن کلیه نیازمندیم.

یساری در پاسخ به این سوال ،گفت: در قدم اول، تغییر سبک زندگی فرد بسیار مهم است. کنترل وزن، کاهش مصرف نمک وچربی ، افزایش فعالیت بدنی،ترک سیگار ودخانیات،دوری از استرس و…. از جمله اقدامات اولیه محسوب می‌شود . در صورت عدم بهبود در مرحله بعد به سراغ درمانهای دارویی می‌رویم.

این محدودیت در افرادی که در کنار فشار خون مبتلا به نارسایی قلبی هستند نیز اعمال می‌شود.

یساری گفت: سنگریزه‌ ها نمی‌توانند در کلیه باعث فشار خون یا تخریب بافت کلیه شوند . اما افرادی که سنگ‌های بزرگ دارند و یا بیمارانی که به خاطر سنگ کلیه، سنگ شکنی و یا جراحی می‌شوند ممکن است مقداری از بافت کلیه تخریب و در آینده مستعد این بیماری شود.

توصیه های پزشکی برای جلو گیری از فشار خون بالا 

مصرف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید:

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که محدود کردن قند و کربوهیدرات ها می تواند به کاهش وزن و کاهش فشار خون کمک کند.بر اساس یک بررسی در سال 2014، شکر، به ویژه فروکتوز، ممکن است فشار خون شما را بیشتر از نمک افزایش دهد. در آزمایشاتی که حداقل 8 هفته به طول انجامید، قند، فشار خون را 5.6 میلی متر جیوه دیاستولی و 6.9 میلی متر جیوه سیستولیک افزایش داد.یکی دیگر از مزایای رژیم کم کربوهیدرات و کم قند این است که برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید، زیرا پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنید.

پتاسیم بیشتر و سدیم کمتر بخورید:

افزایش مصرف پتاسیم و کاهش نمک نیز می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.پتاسیم یک برنده مضاعف است: اثرات نمک را در سیستم شما کاهش می دهد و  همچنین تنش را در رگ های خونی شما کاهش می دهد.

فشار خون

کمتر غذای فرآوری شده بخورید:

بیشتر نمک اضافی در رژیم غذایی شما از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستوران ها می آید.غذاهایی که برچسب “کم چرب” دارند معمولاً حاوی نمک و شکر زیادی هستند تا از دست دادن چربی را جبران کنند. چربی به غذا طعم می دهد و به شما احساس سیری می دهد.کاهش مصرف ،یا حتی بهتر از آن، حذف  غذاهای فرآوری شده به شما کمک می کند نمک کمتر، شکر کمتر و کربوهیدرات های تصفیه شده کمتری بخورید. همه این مواردمی تواند منجر به کاهش فشار خون شود.

خواب خوب و آرامی داشته باشید:

فشار خون شما معمولاً هنگام خواب پایین می آید. اگر خوب نخوابید، می تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد.افرادی که کمبود خواب را تجربه می کنند، به ویژه آنهایی که میانسال هستند، در معرض خطر افزایش فشار خون هستند.

سیر بخورید یا مکمل های عصاره سیر مصرف کنید:

سیر تازه یا عصاره سیر هر دو به طور گسترده ای برای کاهش فشار خون استفاده می شوند.یک متاآنالیز نشان داد که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، مکمل های سیر فشار خون سیستولیک آنها را تا حدود 5 میلی متر جیوه کاهش می دهد و فشار خون دیاستولیک آنها را تا 2.5 میلی متر جیوه کاهش می دهد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *