زردچوبه و سندروم متابولیک

  • Home
  • -
  • بیماری های متابولیک
  • -
  • زردچوبه و سندروم متابولیک
زردچوبه و سندروم متابولیک

کورکومین ماده موثره زرد چوبه در ریسک فاکتور های سندروم متابولیک :

کورکومین یکی از ترکیبات زردچوبه است که به زرد چوبه ، رنگ زرد – نارنجی می دهد. در واقع بیشتر فوایدی که در خصوص زردچوبه گفته می شود به این ترکیب(کورکومین) برمی گردد. امروزه کورکومین به عنوان یک ضدالتهاب، ضد تومور و آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود و به همین دلیل موضوع بسیاری از مطالعات پزشکی است.

زردچوبه حاوی چندین عنصر مهم شناخته‌شده به‌عنوان Curcuminoids است که معمولاً در حدود ۳ درصد از وزن این ماده غذایی را در محصولات تجاری موجود تشکیل می‌دهد.

تاثیر کورکومین در سندروم متابولیک:

کورکومین یک رنگدانه زرد است که از ریزوم های زردچوبه حاصل می شود و می تواند بر اجزای مختلف سندروم متابولیک (MetS) تأثیر بگذارد.

کورکومین تأثیرات مفیدی بر روی ریسک فاکتور سندروم متابولیک دارد. این پلی فنول تقریباً می تواند بر تمام مؤلفه های سندروم متابولیک از جمله مقاومت به انسولین ، فشار خون بالا و چاقی تأثیر بگذارد.

بیماری‌های مرتبط با سن (آلزایمر، آترواسکلروزیس، اختلالات متابولیکی و…) به‌وضوح ناشی از التهاب مزمن با درجه خفیف و استرس اکسیداتیو (ROS) است. این امر باعث آسیب مولکولی و خطاهایی در تکرار DNA می‌شود.

در سایت هربریس بخوانید!!             گلوکوبرداروبهبود سندرم متابولیک

افزایش سرعت کاهش وزن با کورکومین:

مطالعات اخیر نشان داده اند که کورکومین به افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند کمک می کند و سرعت کاهش وزن آن ها را افزایش می دهد. همچنین کاهش بیشتر در سایز دور کمر، دور باسن و نمایه توده بدنی در گروه دریافت کننده کورکومین گزارش شده بود.

تبدیل چربی های بد به خوب با کورکومین:

همه چربی های بدن بد نیستند. .برخی از این چربی ها که ما از آن ها به عنوان چربی خوب یاد می کنیم، به افزایش متابولیسم و کاهش وزن کمک می کنند. این چربی ها را چربی قهوه ای می نامند (چربی قهوه ای در مقابل چربی سفید است). کورکومین نقش کلیدی در تبدیل بافت چربی سفید به قهوه ای دارد. که این مورد در نوع خود بی نظیر است. به عبارتی کورکومین به طور غیر مستقیم قادر به افزایش متابولیسم بدن است.

با کورکومین بیشتر از این چاق نشوید:

بافت چربی سفید در بدن با تولید ترکیبات خاص، سبب افزایش رشد سلول های چربی می شود. به عبارتی در افراد چاق یک چرخه معیوب وجود دارد که هرچه فرد چاق تر باشد بدن تمایل بیشتری برای تجمع چربی در بدن دارد.

کورکومین سبب مهار ترکیباتی می شود که به تمایز و تقسیم سلول های چربی کمک می کنند. کورکومین اجازه نمی دهد که سیکل تقسیم سلولی کامل انجام شود و از این طریق مانع از تجمع چربی می شود.

کورکومین برای کبد چرب:

کارشناسان طب سنتی از قدیم تا به امروز از عصاره زردچوبه برای پاکسازی کبد چرب استفاده می‌کردند. در حال حاضر هم با وجود قرص زردچوبه در بازار، اطبای طب سنتی مصرف این قرص‌ها را برای کنترل کبد چرب توصیه می‌کنند.

کبد زمانی چرب می‌شود که مواد سمی و چربی‌های اضافی ناشی از تجزیه مواد غذایی در این اندام تجمع پیدا کند. این مواد سمی مقدار زیادی رادیکال‌های آزاد را در کبد آزاد می‌کنند که به سلول‌های کبدی آسیب وارد می‌کند. ماده کورکومین در زردچوبه با خاصیت آنتی اکسیدان خود اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را در کبد مهار می‌کند. همچنین این ماده، آنزیم‌های مسئول تجزیه چربی‌ها را افزایش داده و باعث افزایش ترشح صفرا می‌شود.

در کنار این اثر، عصاره زردچوبه نیز از تجمع کلسترول بد در رگ‌ها و کبد جلوگیری می‌کند.

در سایت هربریس بخوانید!!                  8 درمان خانگی برای بیماری کبدچرب غیر الکلی

کورکومین برای دیابت:

ماده کورکومین علاوه بر تاثیری که روی افزایش متابولیسم چربی‌ها دارد، به کنترل میزان قند تجمع یافته در رگ‌ها نیز کمک می‌کند. افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، بیشتر در معرض دیابت نوع ۲ هستند. اضافه وزن شدید باعث ایجاد التهاب مزمن در اندام‌های مختلف بدن می‌شود. این التهاب مزمن در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت به انسولین می‌شود. در نتیجه گلوکز (قند خون) پس از ورود به خون نسبت به انسولین مقاوم شده و برای سوختن وارد بافت‌های بدن نمی‌شوند. در نتیجه گلوکز ناشی از تجزیه شدن غذاها در بدن، در رگ‌ها تجمع می‌یابند.

کورکومین و مقاومت به انسولین:

ماده کورکومین با کاهش التهاب‌های درونی بدن، به مرور زمان مقاومت به انسولین را در بدن کاهش می‌دهد. این ماده برای افرادی که قصد مصرف برای لاغری را دارند، می‌توانند به عنوان یک عامل پیشگیری کننده عمل کند و از بروز مشکلات ثانویه‌ی چاقی جلوگیری کند.

کورکومین به معده کمک می‌کند:

کورکومین باعث تحریک صفرا برای ترشح آنزیم‌های صفراوی می‌شود. فراهمی زیستی کورکومین با مهار ترشح اسید معده و مهار فعالیت پپسین به درمان زخم معده کمک می‌کند. کورکومین دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی است.

اثرات کورکومین برای سلامت مغز قابل توجه است:

اثرات کورکومین برای سلامت مغز قابل توجه است:

یکی از جالب‌ترین موارد که کورکومین برای مغز انجام می‌دهد این است که DHA را افزایش می‌دهد.

(دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) یک اسیدچرب امگا 3 است که نقش مهمی در هریک از سلول های بدن بازی می کند. مغز، پوست و چشم برای سلامتی به مقادیر کافی DHA نیاز دارند)

کورکومین در برابر آسیب‌های مغزی ناشی از بازگشت سریع خون در برابر مرگ سلول محافظت می‌کند.کورکومین همچنین در خونریزی مغزی استفاده می‌شود، عملکرد مغز و اعصاب را بهبود می‌بخشد و محتوای آب مغزی را کاهش می‌دهد.

در آسیب نخاعی، کورکومین باعث مهار مرگ سلول و همچنین جلوگیری در از دست رفتن نورون شد و به‌طور قابل‌توجهی نارسایی عصبی را در هفت روز پس از آسیب‌دیدگی کاهش داد.

خواص کورکومین در مبارزه با بیماری آلزایمر:

خواص و ویژگی‌های مفید کورکومین باعث ایجاد سلول‌های مغزی جدید در بزرگسالان می‌شود و کاهش شناختی در بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

رفرنس:

https://www.angabinteb.com/contents/posts/236/152.pdf

https://www.angabinteb.com/fa/article/%DA%A9%D9%88%D8%B1%DA%A9%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%85-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9

https://www.healthline.com/

https://selfhacked.com/blog/curcumin-cures-top-15-scientifically-proven-health-benefits-with-references/

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *