ویرایش محتوا

Herberis - Fazldarou

knowledge based Fazl Darou company is created by a group of research pharmacists with trusting the natives and their knowledge in 2018. the aim of Fazl Darou is to produce pharmaceutical products needed by the country.

Contacts

ده عادت مفید برای سلامتی و پیشگیری از دیابت

  • Home
  • -
  • دیابت
  • -
  • ده عادت مفید برای سلامتی و پیشگیری از دیابت
ده عادت مفید برای سلامتی و پیشگیری از دیابت

۱) تحرک داشته باشید :

طبق مطالعات ۳۰  دقیقه فعالیت بدنی در اکثر روزهای هفته می­تواند روند پیشرفت دیابت نوع دو را به طور موثری کنترل کند . این فعالیت روزمره می­تواند به صورت یک پیاده­روی خانوادگی یا دوستانه بعد از شام به جای تماشای تلویزیون باشد .

۲) پنج وعده در روز میوه و سبزیجات مصرف کنید :

میوه و سبزیجات می­توانند بافت ، رنگ و مواد مغذی متنوعی به رژیم غذایی شما اضافه کنند تا بهتر با بیماری­های خود مقابله کنید . تحقیقات و مطالعات سلامت جامعه­ی پرستاران نشان می­دهد که یک رژیم غنی از میوه و سبزیجات خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می­دهد . به همین دلیل ۵ مرتبه مصرف میوه و سبزی را در برنامه غذایی روزانه­ی خود بگنجانید . میتوانید میوه­های قابل حمل راحت مانند سیب ، موز یا یک هویج کوچک به عنوان میان وعده همراه خود داشته باشید . البته اگر مبتلا به دیابت هستید لازم است با پزشک خود راجع به نوع میوه­های مصرفی و مقدار مصرفشان نسبت به وضعیت قند خون خودتان صحبت کنید .

۳) آگاهانه تر بنوشید :

۳۰۰ سی سی نوشابه گاز دار معادل ۱۲۰ کالری به رژیم غذایی شما اضافه می­کند . انجمن دیابت آمریکا توصیه می­کند که با محدود کردن مصرف شکر و کاهش وزن خود می­توانید ریسک ابتلا به دیابت را کمتر کنید . به جای آن می­توانید میوه­ی دلخواه خود از مرکبات یا میوه های قرمز را برش بزنید و به بطری آب خود اضافه کنید (دتاکس واتر) تا نوشیدنی سالم­تری مصرف کنید .

۴) از محصولات تولید شده با آرد کامل غلات استفاده کنید :

آرد گندم کامل نسبت به آرد سفید از فیبر بالاتری برخوردار است و باعث می­شود برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشید . هم اکنون بسیاری از محصولات مصرفی روزانه مانند نان ، پاستا ، بیسکویت و … در بازار وجود دارد که با آرد کامل تهیه شده ­اند . کافی است هنگام خرید مواد غذایی به محتویات درج شده روی بسته ­بندی ­ها توجه کنید .

۵) مصرف گوشت قرمز را محدود کنید :

تحقیقات مرکز سلامت جمعی دانشگاه هاروارد ارتباط مصرف گوشت قرمز و افزایش ابتلا به دیابت نوع ۲ را به روشنی نشان داده است . مصرف گوشت قرمز خود را به دفعات کم در هفته محدود کنید و برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود از منابعی مانند لوبیا و مغز آجیل ها به اندازه­ی مناسب استفاده نمایید و حداقل یک وعده غذایی در روز را بدون گوشت آماده کنید و از منابع پروتئین مانند بادام ، پنیر کم چرب و یا لوبیا استفاده نمایید .

۶) صبحانه را کامل بخورید :

اگر روز خود را با غذاهای تهیه شده از غلات کامل ، میوه و لبنیات شروع کنید طبق تحقیقات می­توانید از افزایش وزن خود در درازمدت جلوگیری نمایید . حذف وعده­ی غذایی صبحانه میل به خوردن شما را در طول روز بیشتر می­کند و ممکن است منجر به افزایش یا عدم کنترل قندخون شود . در صورتی که از آن دسته از افراد هستید که وقت صبحانه خوردن ندارند ، صبحانه ی خود را از شب قبل برنامه­ریزی و آماده کنید .

۷) مصرف نمک را محدود کنید :

نمکدان­ها را از روی میز غذاخوری جمع کنید و مصرف غذاهای آماده و کنسروی را تا جای ممکن به حداقل برسانید . مصرف نمک بیش از حد می­تواند خطر ابتلا به حمله قلبی ، سکته و همه­ی انواع دیابت را برای شما و خانواده­تان افزایش دهد . به­جای نمک از ادویه­های گیاهی و مفید دیگر برای طعم­دار کردن غذاهایتان استفاده کنید .

۸) در هر وعده به اندازه غذا بخورید :

مطالعات ژورنال آمریکایی تحقیقات بالینی تغذیه نشان داده که اکثر افراد بزرگسال به تعداد وعده­های کم غذا می­خورند و با وجود اینکه حجم وعده غذایی زیادتر از حد معمول است اما مدت کمتری احساس سیری می­کنند . وعده­های غذایی روزانه بیشتر با حجم کمتر قطعا می­تواند گام مثبتی در جهت سلامتی و کنترل قند خون باشند .

۹) مراقب چشم­هایتان باشید :

دیابت یکی از علل اصلی آسیب­های بینایی در بزرگسالان می­باشد . طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا متاسفانه مشکلات و التهابات چشمی ناشی از قند خون بالا در بیشتر مواقع خاموش هستند و علائم بالینی در دراز مدت بروز می­کنند . به همین دلیل معاینه­ی سالانه­ی چشم برای افراد دیابتی بسیار مهم و اساسی می­باشد .

۱۰) بیشتر غذای خانگی ،کمتر غذای بیرون :

سعی کنید وعده­های روزانه­ی خود را در خانه آماده کنید . در این صورت کنترل ارزش و حجم مواد­غذایی در دست خودتان است . مطالعات نشان می­دهد که غذاهای رستورانی چربی و نمک و کالری بیشتری نسبت به غذاهای طبخ شده در خانه دارند . طبخ غذا در خانه به شما این اطمینان را می­دهد که غذای سالم می­خورید و در نتیجه قند خون خود را می­توانید بهتر کنترل کنید .

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *